Linkbuilden, je hoort de term inmiddels regelmatig langskomen. Het lijkt the next best thing in SEO, maar dat is het niet. Linkbuilden is al jarenlang onderdeel van een goede SEO strategie. Zonder links kunnen de bots van Google het web immers niet crawlen. En zonder links die naar jouw site wijzen, schat Google de waarde van je website lager in. Nu vraag je je misschien af wat linkbuilden precies is, hoe het werkt en waarom je het zou doen? In dit blog lees je alle antwoorden.
Wat is linkbuilding precies?
Linkbuilding is het plaatsen van links (backlinks of externe inkomende links) op andere websites die verwijzen naar jouw website. Dit kunnen backlinks in de vorm van losse links (zoals partner links, startpagina-links of directories) zijn of in-content links (dan zit de link verwerkt in een artikel).
De rol van linkbuiling in SEO
In het intro schreven we het al, Google heeft links nodig om het web te crawlen. Links zijn het onmisbare element om pagina’s ‘aan elkaar te knopen’ zodat Google’s ‘spinnetjes’ kunnen blijven lopen. Zorg dus altijd voor een doordachte manier van intern linken op je website.
Linkbuilding bureau’s houden zich vooral bezig met realiseren van externe links. Dit zijn links van andere websites dan die van jezelf. Het idee daarachter is dat Google moet snappen dat jouw content beter is dan de content die op een andere (vergelijkbare) website staat. Een van de manieren voor Google om jouw content op waarde te schatten, is door naar verwijzende links te kijken.
Zonder een goed linkprofiel is het onmogelijk om hoog te ranken in Google als je in een branche met redelijk wat concurrentie zit. Linkbuilding is daarom ook 1 van de 3 belangrijke pijlers van SEO naast techniek en content. Zeker als je in een pittige online markt zit is linkbuilding uitbesteden een goed idee.
Hoe werkt linkbuilding?
Linkbuilding is eigenlijk onder te verdelen in een aantal soorten:
- Contentmarketing: Je schrijft zulke briljante content en deelt deze bijvoorbeeld via social media en deze content wordt opgepikt en anderen gaan vrijwillig naar die content linken. Dit is wat Google wil, maar wat vrijwel niemand in de praktijk lukt. Zeker niet als je geen mega bekend merk bent met enorme budgetten.
- Linkruil: Je plaatst een link naar een andere website op je eigen site (of liefst 1 van je andere websites) en in ruil linkt die andere website (terug) naar jouw website.
- Backlinks kopen: De meeste uitgevers en bloggers schrijven met liefde tegen betaling een artikel voor je op hun site met een link naar je website.
De ene link is de andere niet
Vergelijk het met een review over een product. Als veel mensen over stofzuiger X vertellen dat het ding geniaal is en je leven verbetert, beoordeel je dat product hoger dan stofzuiger Y waar niemand iets over zegt.
De stofzuiger met goede reviews zal waarschijnlijk beter verkocht worden. Waardoor er nog meer reviews volgen.
Met linkbuilden werk het net zo. Door verwijzende links naar jou website snapt Google dat jouw content goede content is. De zoekmachine zal dus eerder geneigd zijn jouw content te tonen in de zoekresultaten. Uiteindelijk is dat namelijk het doel van de zoekmachine: jou de beste zoekresultaten voorschotelen.
Kanttekening hierbij: de ene review is de andere niet en ook dat geldt voor backlinks. Een negatieve review van een anoniem persoon geschreven in slecht Nederlands zul je waarschijnlijk snel vergeten. Een goed onderbouwde mening van Susan B uit Amsterdam blijft echter wel hangen.
Voor backlinks geldt dus ook dat kwalitatieve links meer impact maken: een verwijzing van een bekende of sterke url doet meer voor je website dan een link van een domein met een waarde van 4.
Linkbuilden onmisbaar voor SEO
Met een goede linkbuilding strategie kun je ervoor zorgen dat jouw website uit de krochten van Googles zoekresultatenpagina’s naar voren gaat komen en er een prominente plek krijgt. Het is dus met recht een onmisbaar onderdeel van SEO en zou wat ons betreft in alle SEO pakketten moeten zitten.