Zonder nuttige backlinks zal je website eindeloos kunnen wachten op bezoekers vanuit Google. Google heeft simpelweg links nodig om bij je content te komen en ook dus om wat van je content te vinden en die te ranken. Daarom is linkbuilding essentieel binnen SEO.
Het begint met een analyse
Voor je tot een succesvolle linkbuilding strategie kunt komen moet er een grondige analyse van je linkprofiel gedaan worden en die van je concurrenten. In die analyse wordt onder andere gekeken naar:
- Het aantal verwijzende domeinen
- De variatie in het type backlinks
- De variatie in het anchortekst profiel
- De kwaliteit van de backlinks (domeinwaarden zijn vaak een goede hint)
Die analyse gebruiken we om tot de juiste linkbuilding strategie te komen voordat we gaan linkbuilden.
Waarom is er een linkbuilding strategie nodig?
Geen backlinks realiseren betekent in de meeste gevallen ook geen bezoekers op je website. Slechte backlinks regelen levert in het positiefste geval niet meer bezoekers op, maar in het slechtste geval word je door Google afgestraft en krijg je daardoor juist minder of geen bezoekers op je website.
In een goede linkbuilding strategie vind je onder andere informatie over:
- Relevante websites / thema’s
- Aantallen
- Domeinwaarden
- Type backlinks
- De verhouding links naar de homepage en overige pagina’s
- Aanpak qua anchorteksten
Het bijhouden van je linkprofiel
Het realiseren van een link is niet het einde. Om je linkprofiel goed te houden moet er ook linkmonitoring plaatsvinden;
- Is de link nog steeds live?
- Is de verwijzende website nog steeds van voldoende kwaliteit?
- Zijn er door andere partijen spammy links naar je website geplaatst?