Je ziet het bijna elke dag maar je staat er waarschijnlijk nooit bij stil. Ik heb het over Google en hoe hoog je staat als je op een bepaald zoekwoord zoekt. Als jij in Google iets willekeurigs opzoekt is de kans groot dat je alleen maar naar de eerste pagina met resultaten kijkt, misschien nog maar net een klein stukje van de tweede maar de rest van de pagina’s wordt bijna nooit naar gekeken. Het is dus heel belangrijk om online goed vindbaar te zijn, dus op de eerste pagina te staan op bepaalde zoekwoorden, anders kom je nooit aan je klanten. Maar wat bepaalt nou tegenwoordig die online vindbaarheid?
Vroeger zat Google anders in elkaar dan tegenwoordig. Vroeger werd er namelijk niet of nauwelijks gelet op de anchorteksten (link teksten). Waardoor jij er zelf makkelijk voor kon zorgen dat alles goed online vindbaar werd als je maar genoeg linkjes plaatste op websites met de anchortekst die je maar wenste.
Sinds een aantal updates van Google, zoals de Penguin-update, ligt dat tegenwoordig wel anders. Tegenwoordig worden anchors op de eerste plaats gebruikt om spam te herkennen en spelen ze een veel minder prominente rol in het totaal van ranking factoren.
Type anchorstekst
Er zijn een aantal verschillende soorten anchor teksten die toegepast worden, namelijk:
- Generieke anchors: een anchor zonder relevant keyword, bijvoorbeeld: “klik hier”
- Naakte links: bijvoorbeeld: https://.nl
- Partial match: bevat (deels) het keyword, maar ook andere woorden bijvoorbeeld: “je kunt hier ………. kopen”
- Exacte match: de exacte keywordcombinatie, bijvoorbeeld: “………… kopen”
- Branded: bedrijfsnaam of merknaam, al dan niet in combinatie met een keyword
Al deze verschillende soorten zijn toepasbaar voor het plaatsen van een linkje, sterker nog deze moeten voor komen voor een natuurlijk linkprofiel. Maar alleen alle soorten anchor teksten laten terugkomen is niet voldoende voor een goed resultaat, nee hiervoor moet je een juiste verdeling van anchorteksten in je linkprofiel volgen.
Verdeling van de verschillende soorten anchorteksten
Een natuurlijk profiel ziet er als volgt uit:
- 70% branded anchors
- 20% naakte anchors
- 5% generieke anchors
- 2-4% partial match anchors
- 1-3% exact match anchors
Hieruit blijkt hoe stevig Google sinds de penguin-update in 2012 heeft ingegrepen op de anchortekst. Waar je voorheen nog 100% exact match anchors kon gebruiken voor de beste zoekresultaten heeft Google dat nu dus liever niet meer. In de praktijk zie je overigens nog veel profielen, die doorgeslagen zijn qua exact match anchors, maar met oog op langdurig succes in Google raden wij het af.
Begin gelijk goed
Een verkeerde verdeling van de gebruikte anchor teksten kan leiden tot een ‘spammy gevoel’ bij Google en dus weinig/minder bezoekers op een website. Door een juiste aanpassing aan de anchorteksten volgens de verdeling zoals hierboven, hoeft deze schade niet permanent te zijn. Het meest ideale zou natuurlijk zijn als gelijk vanaf het begin de juiste anchortekst wordt aangehouden, zo bereik je sneller een sterkere groei. Dit scheelt om te beginnen tijd en levert meer geld op.
Linkbuilding wordt steeds moeilijker, omdat Google steeds beter wordt in het herkennen van een goed linkprofiel. Linkbuilding uitbesteden aan specialisten is dan ook voor steeds meer bedrijven the way to go.