Wie met zoekmachine optimalisatie (SEO) bezig is heeft ongetwijfeld wel eens van linkbuilding gehoord. Vrijwel iedere website eigenaar heeft weleens een verzoek gehad om linkjes te ruilen omdat het beter zou zijn voor de vindbaarheid. Omdat er veel komt kijken om linkbuilding op de juiste manier te doen is linkbuilding uitbesteden voor de meeste bureau’s en bedrijven de beste optie.
Hoe belangrijk is linkbuilding?
Je positie in de zoekmachines wordt door zo’n 200 factoren bepaald. We verdelen die factoren meestal onder in 3 hoofdcategorieën: techniek, content en autoriteit. Waarbij autoriteit in de meeste gevallen het zwaarste weegt. Het is niet exact te zeggen, maar we schatten in dat 50% van je ranking van je autoriteit afhangt en je autoriteit wordt voor 80-90% bepaald door ….., inkomende externe links.
Gary Illyes van Google zei op Friends of Search 2018 nog dat Google de komende jaren op geen enkele manier zonder links kan. Google doorzoekt het web (en je website) namelijk door linkjes te volgen.
Wie moet aan linkbuilding doen?
Vrijwel iedereen. Het is maar weinigen gegeven om zonder linkbuilding aan de benodigde relevante externe links te komen. Natuurlijk grote merken, professionals die zich bv. uitstekend persoonlijk weten te profileren en bedrijven die een briljante content marketing aanpak hebben lukt het wel om zonder specifiek te linkbuilden. Die enkele websites verkrijgen op een natuurlijke manier voldoende relevante externe links.
Nadelen van content marketing (even puur vanuit het perspectief van de link) zijn natuurlijk de vele uren die gaan zitten in het creëren van briljante content en het feit dat vrijwel niemand meer kosteloos links plaats naar briljante content. Dit laatste komt omdat iedereen nu echt wel weet wat een link waard is.
Waarom linkbuilding uitbesteden?
Omdat linkbuilding de zwaartwegende factor is binnen zoekmachine optimalisatie hecht Google veel waarde aan een natuurlijk linkprofiel. Dat betekent dat je ook van veel soorten links weg moet blijven zoals PBN’s, een overkill aan startpagina’s, over-geoptimaliseerde anchor teksten en op websites verstopte link of partner pagina’s.
Als je niet weet wat je doet is de kans op negatieve effecten voor je vindbaarheid groter dan een positief effect.
Daarnaast gaat er simpelweg erg veel tijd zitten in het opbouwen van het juiste netwerk.
Hoe komen we aan die goede links?
Via ReachUm hebben we de laatste jaren een enorm netwerk van bloggers en online uitgevers opgebouwd. Hierdoor kunnen we voor vrijwel iedere branche content (laten) publiceren op relevante websites.
Waar letten we op?
We beginnen met het in kaart brengen van je eigen linkprofiel en het linkprofiel van je belangrijkste concurrenten. Bij het in kaart brengen van een linkprofiel kijken we naar:
- de domein -en pagina autoriteit
- spamscore
- trust flow
- citation flow
- verhouding qua anchor texts
- aantal inkomende links
- aantal verwijzende domeinen
Linkbuilding uitbesteden aan ReachUm
Het belangrijkste voordeel van linkbuilding uitbesteden aan ons is dat we volledig transparant werken. Je weet exact welke content / links op welke site voor je geplaatst worden. We werken niet met losse link-pakketjes, maar werken met campagnes, waarbij we je rankings in de zoekresultaten monitoren, we advies geven over je OnSite optimalisatie en we stemmen maandelijks de focus met je af.
De voordelen op een rijtje:
- Meer dan 20 jaar SEO ervaring
- Toegang tot meer dan 4000 echte blogs / websites
- Toegang tot alle grote websites van uitgevers via ons online pr netwerk
- 24/7 online dashboard met alle informatie over je linkprofiel, je concurrenten en je rankings
- maandelijks overleg (telefonisch / via e-mail / bij ons op kantoor)