Wat is een linkje ons waard vanuit SEO-gedachten?

Sinds we de laatste maand ReachUm weer opgefrist hebben krijgen we wekelijks tientallen nieuwe aanmeldingen van bloggers. Daar zijn we heel blij mee, want we breiden ons netwerk graag uit. Meer aanmeldingen betekent ook dat we meer vragen krijgen over de prijzen. En aan de andere kant verbazen we onszelf ook regelmatig over de prijzen die ‘gevraagd’ worden door bloggers. Tijd om het van onze kant en de kant van onze klanten te bekijken.

Uiteraard snappen we dat je niet voor een paar tientjes unieke content voor jouw lezers kan creëren, laat dat voorop staan!

De waarde van een link

ReachUm specialiseert zich in linkbuilding. Oftewel we zoeken plekken waar onze klanten hun link mogen plaatsen. Voor veel van onze klanten gaat het niet om je ‘status’ als influencer, maar soms gewoon alleen om het ‘linkje’ in je blogartikel.

De waarde van dat linkje voor ons (en onze klanten) wordt bepaald op basis van zaken als Domein Autoriteit, Trust & Citation Flow. Hoe hoger de Domein Autoriteit, hoe hoger de waarde van je domein en dus: hoe hoger het bedrag wat je kunt vragen het plaatsen van een link.

Een voorbeeld: als je een blog hebt over een onderwerp waar duizenden blogs over bestaan en je hebt een Domein Autoriteit van 20 (dat is niet heel hoog), dan is alleen dat linkje geen €200, – waard. Ongeacht de 10.000 followers op Instagram die je hebt.

Zouden onze klanten niet (alleen) op zoek zijn naar dat linkje voor zoekmachine optimalisatie (SEO), dan is je bereik en de engagement van je volgers uiteraard wél wat waard en zou je dus logischer wijze meer mogen verwachten dan alleen de prijs voor een link.

Linkbuilding

Dit is namelijk de SEO/bureau-kant (‘onze kant’) van het verhaal.
Als een bedrijf in een concurrerende branche zit qua zoekmachine-optimalisatie dan kan linkbuilding zijn positie in Google versterken. Maar door de hevige concurrentie heeft dit bedrijf aan 1 linkje per maand vrijwel niets – er zijn al gauw 5-10 links, in bijvoorbeeld blogposts, nodig.

En dan ook geen links op domeinen met een autoriteit van ongeveer 20, die verwijzingen zijn namelijk niet krachtig genoeg en zullen onvoldoende helpen.

Uitgaande van het voorbeeld met de vraagprijs van €200,- zou dit bedrijf dan zo’n €2000, – alleen aan inkoop van links als kostenpost moeten rekenen. Daar bovenop komen nog project- en adviesuren vanuit een SEO-specialist.
Dit is voor de meeste bedrijven niet relevant. 

Wat wij zoeken

Waar wij dus naar op zoek zijn, zijn publishers, bloggers en influencers die links willen plaatsen. En alleen dat. Natuurlijk ben je vrij om een artikel zelf in te vullen, zodat het wel bij jouw blog en doelgroep past. Nogmaals: schrijven van unieke content kost tijd, het bouwen van een goedlopend blog ook. Een vergoeding voor je werkzaamheden vinden wij dan ook niet meer dan logisch. Maar schrijf je je in bij ReachUm, let er dan op dat je je prijs afstemt op wat wij vragen.

Lees Interacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.